En spelare i "fel" lags färger kan leda till känslodramatik i Neapel ikväll


Il Capitano Mascara firar.

Giuseppe "Peppe" Mascara är catanese och har haft kontrakt med Catania sedan 2003. Han har varit utlånad en gång under kontraktet men han har spelat mestadels av sin Serie A karriär i Catania och var även med och tog upp klubben till Serie A 2007. När han blev kallad till landslaget för en träningslandskamp 2009 var han den första Cataniaspelaren att representera italienska landslaget.

I somras när jag var och hälsade på en vän i Catania ville jag köpa en Cataniatröja som minne. När vi kom till ett försäljningstånd med tröjor kollade jag runt lite men jag hittade ingen med "Peppe".

- Har du Mascara? frågade jag försäljaren och han sken upp som en sol av frågan

-Självklart, svarade han med ett leende.
(vilket gav mig ett skönt läge att pruta)

Min vän blev både exalterad och förvånad av min fråga

-Vet du vem Mascara är? frågade hon otåligt.

Jag förklarade att jag visste att han är deras bandiera och en stor spelare med en underbar teknik och fantastastikst spelsinne och nämde bland annat hans vackra derbymål mot ärkerivalerna Palermo, som man kan se hur många gånger som helst.

.
Iskall kommentator "Mascara är bättre än Maradonna och Beckham" vilket
säger lite om hans status i Catania

Det gick inte att ta miste på stoltheten i hennes ögon. En blek nordbo från Sverige visste om Mascara, en son av hennes stad, som spelar i hennes lag.

Hon berättade för alla hennes vänner och hennes familj att jag hade köpt en Mascara tröja och en bättre introduktion kunde man knappast få.

Nästa dag skulle vi åka upp och vandra på vulkanen Etna tillsammans med hennes pappa. Dagen till ära tog jag på mig min nya Mascara tröja och hennes pappa mötte mig vid frukostborden med orden:

"Om dom visste att det gick runt en svensk häruppe i en Mascara tröja hade dom velat göra en staty av dig i Catania"

I vintras fick 31-årige Peppe Mascara ett erbjudande från Napoli. Antagligen kände han att det var nu eller aldrig, och han tog chansen och lämnade bottenlaget Catania som trots en höst som topplag 2007  aldrig kommer kunna utmana om en ligatitel på det sättet Napoli gör nu.

Ikväll möts Napoli och Catania på San Paolo i Neapel. Lavezzi kan inte spela och ersättare blir antagligen Guiseppe Mascara. Sonen av Catania, som var så älskad och uppskattat av i catanesi ställs nu mot sin stad, sitt folk och sina gamla supportrar.

Hur kommer han reagera om han gör mål, kommer vi få se samma känslor som Miccoli visade? Hur kommer man se på honom i Catania om han skjuter ner laget i Serie B? Det finns många intressanta frågetecken inför kvällens söndagmatch i Serie A. Innan vi går och lägger oss ikväll har vi svaren.


Kommentarer
Postat av: softic

haha så sjukt att jag missat att Mascara spelar i Napoli. Att du varit i Catania var också mer än vad jag visste.



primavera Roma - Lazio 7-1!!

2011-02-20 @ 13:20:51
Postat av: Nicke

haha..du är med i matchen som vanligt:)va ju i Palermo o Catania i somras. Såg det, va ju en del folk på trigoria under matchen med eftersom 200 man försökte storma A-lagträningen:)

2011-02-20 @ 19:35:57
Postat av: Anonym

Abbeson, Mascaras mal ar det SJUKASTE jag sett nagonsin. Det ar det snyggaste mal jag sett i hela mitt liv. Han tar i och ska liksom satta bollen pa rad 178 pa norra laktaren nar den nar projektilen dyker in i mal...det har malet har inte fatt uppmarksamheten den fortjanar - detta maste spridas!!

2011-02-22 @ 11:52:39
Postat av: Abbeson

Som sagt man kan titta på det hur många gånger som helst. Det sjuka är att han har gjort flera liknande mål så han vet ju vad han gör den gode Mascara.

2011-02-22 @ 17:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0