Europas derby

Sitter på tåget mellan Kalmar och Linköping och trängs med massor konstigt folk ifrån små samhällen i de småländska skogarna, som man aldrig skulle veta om existerade ifall man inte tvingats ta sig den här sträckan för att träffa familj och vänner. Jag lutar huvudet mot fönstret, blundar och drömmer att jag sitter på ett pendeltåg i Rom istället, två dagar innan derbyt. Runt omkring mig ser jag människor med fokuserade blickar och man känner en spänning i luften, om två dagar skrivs en ny historia i huvudstaden som har den mäktigaste historian i hela Europa.

-Biljett!?, säger konduktören och jag väcks ur drömmen och inser att jag är utanför Blomstermåla på ett tåg från 1970, som Gud glömde. Jag fortsätter tänka på derbyt men ur en annan synvinkel. Hur stort är egentligen Romderbyt? Är det bara jag och mina vänner som håller på Roma eller Lazio som bryr oss eller rör det fler än så. Utifrån en egen skapad modell kommer jag fram till att det är Europas största derby och jag ska förklara hur jag kom fram till det.

Jag bestämmde mig för fem punkter att utgå ifrån i bedömmningen för storleken och betydelsen av ett derby.

Passionen hos supportrarna  

Rivaliteten mellan supportrarna

Fotbollsmässiga kvalitén på lagen

Staden (storlek, huvudstad)

Ligans status

Om du inte varit på ett Romderby kan du följa med den här engelsmannen som
i en programserie åkte till nio länder i hela världen för att gå på de matcher med den
största rivaliteten.



Vad det gäller passion och rivalitet mellan supportrar så finns det derbyn på Balkan, i Grekland, Turkiet och i östra Europa som inte bara kan mäta sig med Romderbyt utan till och med spela på en högre nivå. Däremot är dessa ligors status inte lika hög som den italienska och kvalitén på fotbollen är sämre. 

I Spanien är den största matchen El Clasico, det gör att både Real Madrid och Barcelona har större matcher när de möts än när de har sina derbymatcher därav saknas den rivalitet som krävs. Även i Milano är rivaliteten mellan supportrarna för dålig. De kallar varandra kusiner och byter spelare med varandra som man bytte hockeybilder på dagis. 

Om man ska bryta ner det här till de derbymatcher som ligger närmast Romderbyt i mina ögon så är det.
Celtic-Rangers i Glasgow, Fener-Galatasaray i Istanbul och Olympiakos-Panathanaikos i Athen. Passionen och rivaliteten finns där, likaså den fotbollsmässiga kvalitén. Skillnaden till Romderbyts fördel är att italienskaligan är högre rankad än alla dessa ligor, och att både Roma och Lazio har fans i hela Europa. Jag har aldrog träffat en supporter till något av de andra lagen som inte är ifrån samma land som laget. Det kanske finns en del Celtic supportrar i Sverige sen Henke Larsson men både Lazio och Roma har stora supporterskaror över hela Europa.

En sista match jag vill nämna i sammanhanget är "Derby della Laterna" mellan Genoa och Sampdoria. Både lagen har bland de bästa fansen i Italien och rivaliteten mellan klubbarna finns där, här är det staden Rom som avgör, allt som händer i Rom är större, så även fotbollen.

Om två dagar spelas "Derby della Capitale" eller som vi kan börja kalla det efter den här sammanställningen "Derby ´d Europa".

Jag har avgränsat mig i texten och inte gått in på derbyn i England, Tyskland, Portugal osv, men jag har inte glömt dem men hävdar att inte heller de håller samma klass enligt mallen.
  

Kommentarer
Postat av: BRUNO

Några konkurrenter: Real Betis - Sevilla, West Ham - Millwall, Birmingham-Villa

2010-11-06 @ 12:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0