En juventino från Florens på Måndagsklubben

Det går inte att hata Fiorentina. Jag minns när jag var liten och såg dom första gången på tv nån gång under uno X due tiden på tv3. Don Tomaso (Tomas Nordahl) softade omkring på Florens torg, restauranger och fik och pratade med folk om Fiorentina, alla älskade klubben, nästan alla i Florens gör det. Dom är lokalpatrioter precis som de flesta italienare. När matchen sedan började fick man se Batistuta, Rui Costa och dom andra gå in på stadion i sina hel lila matchställ, som dessutom hade Nitendo som huvudsponsor - det var kärlek vid första ögonkastet. Det blev dock ingen långvarig kärlek, vi hade en passionerad söndags eftermiddag tillsammans jag och Fiorentina, men mer än så blev det aldrig.

I Florens finns bara Fiorentina, deras närmsta rivaler geografiskt hittar man i Pisa och Siena. Båda dessa klubbar spelar i Serie B (Siena har spelat Serie A ett par säsonger nu men åkte ut förra säsongen, derbyt är dock att jämföra med BP-AIK rivalitetsmässigt).  

Om man älskar en klubb riktigt mycket behöver man även en klubb att hata. Man behöver den där matchen som betyder så mycket mer än tre poäng, den där matchen som man tittar efter det första man gör när det nya speschemat släpps och som man kan se fram emot månader i förväg, hur risigt än ligaspelet går kan säsongen räddas med vinst i just dessa två matcher. Dessa matcher för en Viola supporter är mot "den gamla haggan", som man säger i Florens, Juventus.

Juve har flera gånger snuvat Viola på ligatiteln och när man snodde fansens favoritspelare Roberto Baggio 1990 ledde det till upplopp och kravaller då tusentals Viola supportrar tog ut sin vrede över föräljningen på Florens gator. Ryktet sa att Baggio själv inte ville lämna Fiorentina vilket gjorde Viola fansen ännu mer förbannade på den rika klubben i norr som får allt den
perkar på.


 
Ser man det är klippet förstår man dom.

I en stad där de flesta håller på det lokala laget och dessutom har Juventus som sin största och enda riktiga rival borde det vara svårt att hitta en juventino? Jag kan inte svara på frågan då jag aldrig försökt. Däremot var det inga problem att hitta en på måndagsklubben i linkan. Blev presenterad för en italienare och lite halv packad som jag var trodde jag ju att jag kunde snacka flytande italienska fast jag lät som en nyimport av högsta graden. I varje fall min första fråga efter att jag frågat vilken stad han kom ifrån var:

- Fiorentina?

Varpå snubben svarar:

- No, Juventus

Sen hade vi saker att snacka om resten av kvällen. Det är en sjuk värld vi lever i.

För övrigt sjukt viktigt att Pazzini dunka ett mål igår om vi inte vill se en CL plats gå förlorad till bratwurstätarna. Räcker med 2-0 för Samp på ett garanterat kokhet Marassi nästa vecka, de hade tydligen kunnat fylla arenan som tar lite över 30k tre gånger om.




Samps kurva i derbyt mot Genoa förra säsongen.

Kommentarer
Postat av: dempa

den där gamla haggan ska jag o mirko ha partuza med i år

2010-08-19 @ 20:41:58
Postat av: inzaghi

rycktet säger även att baggio läste budisternas motsvarighet till bibeln innan varje match & träning när han lirade i viola

2010-08-19 @ 20:44:28
Postat av: Kaweh

Harlig lasning Abbeson!!

Keep up the good work, skon lasning for en humanitar arbetar nar han lyssnar pa Mervs flickan Agens senaste hits.



Forza Piazza del popolo!

2010-08-19 @ 21:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0