Galen passion, Armani kostymer och doft av maja

Peter Wennman blev för ett tag sedan utfrågad i Aftonbladet om Premier Legue. Han fick då frågan om det fortfarande finns något som gör ligan engelsk trots allt utländskt inflytande. Svaret var i stil med:

"Atmosfären runtomkring matcherna är engelsk. Att komma in på St Andrews och känna doften av hamburgare, och sedan ta en i halvlek, det blir inte mer England"

Kompisen jag åkte med till Sicilien upplevde Serie A fotboll på plats för första gången. När vi satt utanför arenan och laddade upp med lite mat och bira innan matchen frågade han mig:

- Vart är bortasupportrarna? Jag har inte sett en enda.

- Om dom överhuvudtaget får komma, så sitter dom antagligen gömda i en gymnastikhall någonstans utanför Palermo med polisbevakning. Sedan blir dom eskorterade direkt till arenan och direkt därifrån när matchen är klar, svarade jag.

- Jaha, hade vi vart i Spanien nu hade det kunnat sitta två bortasupportrar bredvid oss och tagit en bira och ingen hade reagerat, berättade han.






Lite senare när vi är inne på arenan springer en Palermosupporter in på planen och viftar med sin halsduk för att hetsa igång publiken. Hack i häl har han tre kostymsnubbar som till sist får tag på honom, till publikens  stora missnöje. Efter händelsen cirkulerar en kostymsnubbe, med mörka pilot solglasögon och en snäcka i örat, runt på arenan och ser allmänt mystisk ut. Kompisen frågar mig:

- Vad är det för snubbe som går omkring i kostym där nere?

- Ingen aning. Det finns jävligt mycket snubbar i kostym runt italienskfotboll. Jag tror inte det finns någon här som har koll på vilka alla är där nere, svarade jag och skrattade lite inombords åt frågan.

Tio minuter in i första halvlek når en bekant doft våra näsborrar och vi kollar på varandra och skrattar. Ingen Serie A utan en lätt doft av maja i luften.

Den galna passionen för laget som gör det omöjligt för motståndarsupportrar att visa sig i staden på matchdag. De oändliga antalet snubbar i Armanikostymer, mörka pilotbrillor och öronsnackor. Maja doften  från bänkgrannen när han tänder en i fred. Allt detta är Serie A för mig. 

Det är det jag drömmer mig bort till en kall och mörk måndagsmorgon i december. Det är det man får abstinens av efter en 13 dagars lång ökenvandrig, som landslagsuppehållet innebär. Och det är det som gör att man lägger alla sina sparpengar på att åka dit igen så fort det bara går.

Det är enklare för Wennman och dom andra som gillar Premier Legue. Dom behöver bara gå till Burger King när abstinensen blir för svår. 

(Tappat bort tidningen med utfrågningen av Peter Wennman så citatet är inte ordagrant)

Lite pics från Palermo och La Favorita!
 

-
















































Kommentarer
Postat av: steVe

underbart!

2010-09-13 @ 11:27:22
URL: http://stevieee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0