Halsduken är ingen hora



Poserar med en av de klockrenaste "hathalsdukarna" på hotellrummet innan Milan-Lazio -08.
Bloggens sympatier inför morgondagens stormatch är solklara: FUCK JUVE!



Halsduken är den grymmaste souveniren. Den passar alltid in och det är något heligt över den. Till skillnad från matchtröjan har halsduken alltid hållt sin heder och inte horat runt med massor företagslogotyper. Den har hållt sig till klubbens färger, märke och lagnamn. I en tid då lagens souvenirshopar säljer allt från badrockar till cykelhjälmar, där den ena produkten är värre designad än den andra, är halsduken den souvenir du alltid kan bära med stolthet och värdighet. Den snyggaste av alla halduksmodeller är fortfarande den klassiska med bara klubbens färger och ingen text. Vilken annan souvenir ser exakt likadan ut som för 40-50 år sen och fortfarande håller måttet? (förutom någon retrotröja som kommer då och då och blir hypad i en månad innan den inte är ball längre) 

En halsduk har en historia, den har följt med till stadion match efter match. Den har virats runt halsen när det blåst kallt. Varma sommarkvällar har den suttit runt midjan eller handleden och när det blivit bråk har den fått agera skydd för att dölja ansiktet. Den har höjts mot skyn när laget har kommit in på planen till match för att hedra klubbmärket och färgerna. Och ägaren har aldrig känt sig stoltare än han gjorde just i det ögonblicket. Det finns inget vackrare än en halsduk med en historia och de flesta halsdukar har en till skillnad från en Inter väckarklocka eller ett par Juventus badtofflor.

I Italien finns de grymmaste halsdukarna. Det finns halsdukar som hedrar en spelare, en läktarsektion, en läktargruppering, laget, färgerna eller som visar hatet mot ett annat lag. Mångfalden är stor och uppiggande om man jämför med det något torrare utbudet i Svedala. När jag var i Rom nu i våras så köpte jag en av mina favorit halsdukar. Den är svart och så står det med vita stora bolstäver över hela halsduken: ODIO TUTTI, som betyder "hata alla". Det blir inte klockrenare än så!

 

Kommentarer
Postat av: Mirko V

"När jag var i Rom nu i våras så köpte jag en av mina favorit halsdukar. Den är svart och så står det med vita stora bolstäver över hela halsduken: ODIO TUTTI, som betyder "hata alla". Det blir inte klockrenare än så! "



fyfan va skön läsning strasse. får man önska sig i födelsedagspresent ett inlägg om spelarnas fruar. finns bra bilder o hämta från corierro della sports hemsida... :)



sorry också för att jag inte kunde komma. jag förstår om du e besviken på mig brorsan!!!! men verkligen sorry ska sluta snacka så mkt :)

2010-10-30 @ 05:42:10
Postat av: Vaha

Ajajaja, du fick i dig tungt här!

2011-02-27 @ 19:57:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0