Rom - Den evigt delade staden

 


Min första skoluppgift gick ut på att intervjua två personer som har ett motsatsförhållande.
En föredrar te, den andra föredrar kaffé. Uppgiften hette hund och katt. I mina ögon kunde man lika gärna döpt uppgiften till Roma och Lazio.

Italien är ett land där fotboll är religion, och rivaliteten som finns mellan supportrarna till Roma och Lazio hittar du inte på många andra platser i världen. Två gånger om året mötts dom i vad man i Italien kallar för ”Derby della Capitale” (Huvudstadens derby). Matcherna är vår tids gladiatorspel och arenan Stadio Olimpico nutidens Colosseum.
– Vi är Rom. Vi har stadens färger på vår matchtröja. Stadens symbol är vårt klubbmärke. Vart du än går i Rom blir du påmind genom klistermärken, klotter eller tavlor på caféerna att i Rom finns bara A.S Roma, säger Denis Softic. Hans vän Alexandar Paranos håller dock inte med.

-Rom tillhör oss. Vi var här först, 27 år innan Roma. På Lazios matcher går bara äkta romare som brinner för klubben, på Romas matcher går det bara amerikaner och japaner som passar på samtidigt som de är och tittar på Colosseum, säger han

”Mer hardcore"
Alexandar har varit bosatt i Rom under ett halvår och har mängder av Lazio matcher på sitt CV. Denis har aldrig bott i Rom men har varit nere ett flertal gånger för att se sitt älskade Roma spela live.
– Innan jag åkte till Rom första gången höll jag på Roma, men efter att ha sett dem live första gången växte min kärlek till både klubben och staden. Att vara romanista handlar inte bara om att älska laget utan lika mycket om kärleken till staden och människorna, tycker Denis.
– Jag gillar vår stora och stolta historia, våra hardcorefans, och att vi alltid slår ur underläge. Man har inga höga förväntningar på Lazio. Därför blir man alltid extra glad när vi når framgång, säger Alexandar.

Historiskt sett har Roma haft starkast fäste i arbetarklassområdena och Lazio har varit den övre medelklassens lag. De geografiska gränserna som skiljde lagens supportrar åt var tydligare förr, men det finns fortfarande vissa stadsdelar som är starkt förknippade med ett av lagen.
– Jag hade hört att Roma var arbetarklassens lag och Lazio medelklassens, men när jag åkte ner själv första gången och träffade massor Laziograbbar märkte man ingenting av det. Däremot är Lazio anhängarna mer hardcore än Roma. Vi är inte lika många som dem men vi brinner mer för vårt lag, säger Alexandar och lyser i ögonen.







”Extra krydda”
– Utan Roma skulle jag känna mig som en väldigt liten människa. Att hålla på Roma är ett sätt att leva för mig, jag skulle ha svårt att föreställa mig ett liv utan Roma. Många av de stunder jag mått bäst i mitt liv är förknippade med Roma. Likaså många av de stunder jag mått som sämst. Det är det som är grejen, det är som en extra krydda i vardagen som skulle vara riktigt svårt att klara sig utan, förklarar Denis med eftertänksamhet.

 Innan vi skiljs häcklar Alexandar Denis för att han kommer vara på plats 6 december då nästa derby går av stapeln.
– Ha det så kul framför teven. Jag ska skicka ett vykort till dig som plåster på såren efter förnedringen vi kommer utsätta er för, säger Alexandar och skrattar innan han skyndar iväg.
– Vad är det man brukar säga? Hoppet är det sista som överger en människa, replikerar Denis

(Säkerhetsåtgärder är tagna inför derbyt vilket gör att endast kvinnor, barn under 14 år och personer över 65 år har möjlighet att köpa biljetter till tevere läktaren, som är den största och billigaste långsidan. Även de med Laziosäsongskort får köpa biljetter där men pga tessera del tifoso så har Lazio bara sålt 7000 säsongskort. Dessutom är det som alltid i Rom ett jävla meck med att fixa biljetter. Många grupperingar har därför sagt att de ska bojkotta derbyt. Det ryktas även om en fejd i Lazios kurva där det gamla gardet vill sätta de yngre på plats och ska ha hämtat hjälp från Neapel för att det ska bli verklighet. Det är som vanligt i Rom, totalt kaos, klockan 15.00 på TV 4 sport börjar showen)   


Kommentarer
Postat av: steVe

LAZIO MERDA!!!!!!

2010-11-07 @ 13:00:12
URL: http://stevieee.blogg.se/
Postat av: Mirko Suljevic

PER LA LAZIO MERDA PER LA LAZIO MERDA!!!!!!!

2010-11-07 @ 13:15:11
Postat av: Supermarco!

fogna da sta cittá!

2010-11-07 @ 18:19:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0